12 Aralık 2019 Perşembe

İngilizceni Geliştirmek İstiyorsan TEDx Videosu İzle Efsanesi (?)

   Özellikle hazırlıktayken her İngilizce öğrenmek isteyene en azından bir kez "TEDx izle, çok faydalı oluyor" yorumu gelmiştir. Ancak bu yorum bende çoğu zaman şu etkiyi bıraktı:

   
    Ancak diğer TEDx izle deyicilerin aksine bu kez bunu nasıl yapmam gerektiğini anlatan canım Ertan Hocam'dan tavsiye aldım. Hikayeye en baştan başlayalım. Ertan, hikayesinde aldığı doktora derslerinden birinde yaptığı İngilizce sunumdan bir kesit paylaşıyor ve ben de laf atıyorum: "Ertan Hocam Ertan Hocam, İngilizceniz nasıl bu kadar iyi?" İşin esprisindeyim tabii ki bunu yazarken. Oysa Ertan ciddi ciddi cevap veriyor bana: "O işi halledelim, çalışkan insansın, çok güzel yöntemler var aklımda!"
   
   Böylece bugün akşamki UNİVERSKOP toplantımızdan sonra Ertan beni yurda bırakırken aşağıda sizinle de paylaşacağım taktiklerini anlatmaya başlıyor. Ben de Ertan 'Hocam'ın yalnız fizikte değil, kendim tecrübe etmek suretiyle öğretme işinde de çok iyi olduğunu öğrenmiş oluyorum. Bir kez daha fark ediyorum ki ufak bir yolculukta bile sizi öğrenci gibi hissettiren adamların akademide kalması gerekiyor, canım arkadaşım Ertan ile gurur da duyuyorum :) 

   Peki, ben ve 1 yıl boyunca Amerika'da asistanlık yapmış Ertan'ın izleyeceği taktikler neler onlara bakalım! (Evet abi, adam hala kendini geliştirme peşinde)

-Öncelikle dilin bir taklit işi olduğunu fark etmemiz gerekiyor sanırım. Burada Ertan'ın verdiği güzel bir örnek: "Demir dövmek" diye öğreniyoruz, "demir vurmak" demiyoruz. Üstelik bunu böyle öğrenirken de asla neden böyle, diye sorgulamıyoruz. Sadece duyuyoruz ve taklit etmeye başlıyoruz. Yeni yeni konuşmaya başlayan bir çocuğu düşünün, annesinden duyduğu "Afra tafra yaptı bana" sözünü yerli yersiz her yerde kullanmaz mı? Yeni bir dil öğrenmek de aynı buna benziyor.

-Dilin bir taklit işi olduğunu kabullendikten sonra taklit edecek birilerini bulmak gerekiyor. Ertan bir fizikçi olduğundan, Brian Greene'ı seçmiş ve bana da şu videosundan örneklerle açıkladı neler yapmam gerektiğini:

  
 Adamın hangi "the"ları vurguladığından tutun, bazı kullanımlara kadar üzerinde durdu pek çok şeyin. Adamın konuya başlarken kullandığı kalıp Ertan'ın sunuma başlarkenki kullandığı kalıptan çok da farklı değildi. Aslında bu konuşmalardan almamız gereken asıl şey, tabii ki bilginin yanında, onları taklit etmek! Bir cümleyi dinledikten sonra durdurup tekrar söylemek. Ancak böyle bize okullarda öğretilmeyen o kalıplara hakim olabiliriz aslında. Burada taklit ettiğimiz o kalıpları kullana kullana taklitten öteye taşıyıp kendi kalıplarımız haline getirebiliriz.

-Bu noktada Ertan'ın bir fizikçi olduğu Brian Greene'ı seçmiş olduğunu unutmamak gerekiyor. Bir işletme öğrencisi olarak aklımda birkaç isim var. Bunları dinleyip oradaki kalıpları defterime not aldıktan sonra sizlerle paylaşmak istiyorum. 

-Konuştuğumuz dil Türkçe değil. Bu yüzden İngilizceyi Türkçe gibi konuşmayı da bırakmam gerekiyor aslında. Bu da yine videoyu durdurup konuşmacıların nerelerde vurgu yaptığına dikkat etmemle sağlanabilecek bir şey. 

Kural çok basit: Dinle, taklit et, kalıpları not al, o not aldığın kalıpları kullan, kalıplar kalıp olmaktan çıkıp omurilikten diline gelsin! 

-Diğer bir konuysa Ertan'ın da şu an geliştirmeye uğraştığı "writing" konusu. Bu noktada da TEDx konuşamalarına yaptığımız şeyin benzerini İngilizce kitaplara yapmamız gerekiyor aslında. Bir cümleyi okuduk, bilmediğimiz bir yapı belki bir bağlaç var. Üstelik cümlenin anlamına baktığınızda siz ancak bunu 2 cümle ile ifade edebildiğinizi gördünüz! İşte öğrenecek ve yine önce belki açıp defterden bakarak writinginizde birkaç şeyi düzelteceğiniz bu kalıplar kullana kullana omurilikten yazacağınız kalıplar haline gelecekler. 

-Yarın 2 defterimi alıp, kendi alanımla ilgili aksanını beğendiğim bir TEDx konuşmasını da açıp bu bahsettiklerimi yapmaya ve o kişiyi taklit etmeye başlıyorum! Şu an okumakta olduğum The Customer Funded Your Business kitabındaki kalıplara da daha bir dikkatli bakmaya başlıyorum!

   Arabada yapılabilecek en verimli dersti galiba. Ertan'ın verdiği tüm örnekleri (Amerika'da yaşarkenki deneyimleri de dahil) anlatabilmem mümkün değil, bunun için onun öğrencisi olmak gerekiyor -ben de öğrencisi sayılırım artık-. Umarım akademide Ertan Hocam gibi öğretmeyi seven akademisyenlerin sayısı artar!

Böyle ekip arkadaşlarına sahip olduğum için çok şanslıyım :) 

Elocan


1 yorum:

  1. Çok faydalı olmuş aslında tedx konuşması dinlerken ister istemez taklit ediyoruz ama ileri boyuta taşımanın çok faydalı olacağına eminim.

    YanıtlaSil